big band zuš iši krejčího
ohlasy v médiích
ZUŠ Iši Krejčího
Olomoucký kraj
jazzport.cz
ProchazkaCustomGuitars
ejazzlines.com
bandzone.cz/bigbandzusisikrejciho
MySpace - Big Band ZUŠ Iši Krejčího

Stránka je validní HTML 4.01 Transitional.

Ověřit CSS!

Vyšlo o nás v pondělí 23.února 2009 v MF Dnes:

Big bandy v Olomouci Zatančit si swing? Jedinou příležitost v krajském městě nabízí páteční večery pořádané Olomouckým Swingbandem. Místní publikum ovšem může zamířit i na koncert. Už dva roky totiž na hudební škole Iši Krejčího zkouší Big Band. Navíc tu plánují jazz i učit.

Na pódia vrací tradiční jazz

Olomouc – Do Nothing Till You Hear from Me… Slavná jazzová skladba Duke Ellingtona a lehce nakřáplý hlas mladé zpěvačky i přes zavřená okna umělecké školy prořezává večerní ticho panelového sídliště v Olomouci. Uvnitř budovy je to ještě větší síla. Jako v bublajícím kotli se tu vaří dobrá jazzová polévka. „Tak stop!“ tlumí nadšení mladý muž se saxofonem zavěšeným na krku. Asi dvacetičlennému orchestru trvá několik dalších vteřin, než zmlkne. „Je tam vážný problém v trombónech, někdo hraje úplně jiný noty,“ šlehá kapelník pohledem k dechové sekci. A zase nanovo. „Dobrý, i altičky se nám trefily, jenom by to mohlo být hlasitější,“ říká po druhém pokusu o poznání spokojenější učitel.
Je obyčejný lednový den, krátce po šesté odpoledne a tenorsaxofonista Jakub Červenka právě vede zkoušku nové naděje pro olomoucké jazzové publikum: Big Bandu Základní umělecké školy Iši Krejčího. Ansámbl složený ze žáků a učitelů školy, ale také profesionálních a amatérských nadšenců takhle zkouší druhým rokem. Zatím má za sebou jen několik koncertů, ale po každém o něm bylo hodně slyšet. Vrací totiž na pódia hudbu Counta Basieho, amerického jazzového pianisty, skladatele a kapelníka věhlasného orchestru.
„Snažíme se hrát autenticky. Hudba Counta Basieho je harmonicky i rytmicky přístupná. Vzhledem k obrovskému stylovému rozpětí, které bigbandový jazz má, tak Count Basie je spíš někde na začátku. Jazzoví fajnšmekři na tuto hudbu rádi vzpomínají a my jako hráči se na ní snadno naučíme jazz hrát,“ vysvětluje mladý kantor, pro něhož je Basie velký vzor.

Problém na začátku: kde sehnat muzikanty

Dnes šestatřicetiletý Červenka, původně klarinetista, se učil jazzovému saxofonu na soukromých hodinách u saxofonového nestora Václava Volného už během studia konzervatoře v Ostravě. Pravidelně jezdil na jazzové dílny a čtyři roky získával zkušenosti také v taneční kapele na lodi, která brázdila vody Karibiku, na Aljašce nebo ve Finsku. Když po návratu domů dostal místo na umělecké škole Iši Krejčího, a když se mu vzápětí naskytla možnost vést tam také orchestr, věděl přesně, co bude hrát.
Jenomže na začátku téměř nebylo s kým. S bývalým vedoucím stávajícího tanečního orchestru, který odcházel do důchodu, zmizela i většina muzikantů. „Nebyli to už žáci školy, nemohli jsme jim přikázat, aby zůstali. Když jsme v září 2007 začínali, bylo to dost těžké. Ale už v prosinci jsme měli první koncert v olomoucké Redutě a tam už jsme zahráli asi šest věcí. To už nás bylo čtyři nebo pět trumpet, tři trombóny, pět saxofonů a rytmika,“ vzpomíná Červenka. Pořád ale nebyli všichni, proto dál hledali mezi známými a bývalými žáky školy. Orchestru vypomohli někteří muzikanti ze staré kapely, přidali se profesionálové z Posádkové hudby, některé hráče dokonce „lovili“ v hospodě. Téměř jako osudové bylo setkání v tomhle prostředí pro kytaristu Jirku Krbečka. „Byl jsem na pivu s kamarádem trumpetistou z big bandu a jen jsem se zmínil, že se mi líbí styl, jakým hrál kytarista orchestru Counta Basieho Freddie Green. Splnil se mi sen, když mi pak kapelník Jakub Červenka do telefonu řekl, že když se k nim přidám, naučí mě tak taky hrát,“ tvrdí osmadvacetiletý blonďák. Stejně nadšený byl i Jakub Červenka. „Freddieho Greena zbožňuju, tak jsme ho začali studovat. Abychom ten docela nezvyklý styl převedli do amatérských poměrů, vymysleli jsme i originální způsob notového zápisu a číslování hmatů. Používáme nejen obyčejné noty a akordové značky, ale i křížky místo hlaviček not, abychom věděli, které struny zmáčknout a které jenom tlumit. Green takhle hrál sice jen čtyři údery do taktu, ale jak to zní!“ nešetří chválou učitel.

Kromě not rozdávají v kapele i nahrávky skladeb

Škola dokonce investovala několik desítek tisíc korun, aby kapele pořídila autentický nástroj: osmnáctipalcovou archtop kytaru. O něčem takovém Jirka Krbeček, který do té doby hrál na starou gibsonku z čundrů, ani nesnil. „Na dobrou kytaru si člověk zvykne rychle a tohle je kus ženské,“ směje se.
Jakub Červenka není na orchestr sám. Zatímco on se stará o saxofonisty, kytaristu a kontrabasistu, kterého teď big band naléhavě shání, jeho kolega z umělecké školy, Jan Přibil, vychovává zase trumpetisty, trombonisty a pianisty. Repertoár orchestru má však téměř výhradně na starosti Jakub Červenka. Noty občas nakupuje z Ameriky, většinu z nich však tvoří sám. „Starší basieovky nikdy nevyšly tiskem, proto musím dávat pozor, kdo je stahoval. Někdo totiž má v notách chyby. Já často použiju materiál, který je na internetu zdarma, jako vodítko a podle originálních nahrávek dělám aranžmá sám. Mám k dispozici i čtyři hudební záznamy najednou. Práce na jedné skladbě mi trvá čtrnáct dní až měsíc,“ odhaduje učitel.
Na měsíce se dá počítat i čas, něž ze svých svěřenců udělá opravdové jazzmany. Lidé do orchestru přicházejí coby zkušení hráči na vlastní nástroj, tomu správnému jazzovému cítění se však teprve musejí naučit. „Nejenže dostanou notový zápis, ale také nahrávku skladby. Dáváme jim desítky, možná i stovky dalších záznamů ze všech stylových etap nejen Counta Basieho, aby naposlouchali správné frázování, cítění, způsob, jak hráči artikulují, nebo to, jak pracuje rytmická sekce,“ vysvětluje Jakub Červenka, který práci v big bandu obětoval svou vlastní formaci Blue Train Jazz Quintet. Nelituje toho však: „Vzal jsem to jako svůj jediný učitelský úkol a poslání, které mě zaměstnává na dvanáct hodin denně.“ Počítá přitom i svůj úvazek v umělecké škole, kde mimo saxofon a klarinet učí děti hře na zobcovou flétnu: „I z těchto dětí mohou během let vyrůst potenciální hráči do bigbandu,“ těší se Červenka.

PETRA KLIMKOVÁ


Nahoru

Podpořte naše hudební snažení online pomocí služby PayPal:

paypal.com